mandag 11. oktober 2010

koder

Koder finner dere i programmet Processing på blandt annet disse sidene:

file - examples - GettingStartedBook
Under examples vil det ligge flere koder.

Help - getting started - reference (gå inn via programmet eller bruk linken nedenfor).
Her må dere selv kopiere og lime inn i en ny sketch (file - new).
http://processing.org/reference/

Nedenfor ligger det en kode som dere kan kopiere inn i en ny sketch. Trykk på play flere ganger, og se hvordan bildet endrer seg.

float NoiseScale = 0.005;
float NoiseOffsetX, NoiseOffsetY;

void setup() {
  size(800, 600, P2D);
  background(255);
  smooth();
  noFill();
  stroke(0, 0, 0, 32);
  for (int i= 0; i<300; i++) {
    NoiseOffsetX += 5;
    NoiseOffsetY += 7.1;
    drawOneStream();
  }
}

void drawOneStream() {
  float px = 0;
   float py = height/2.0;
    float vx = 1;
     float vy = 0;
     int pcnt = 0;
     while ((px>=0) && (px<width) && (py<height) && (py>=0)) {
       point (px, py);
       float xNoise = noise((pcnt+NoiseOffsetX) * NoiseScale);
        float yNoise = noise((pcnt+NoiseOffsetY) * NoiseScale);
        vx = ((2*vx) + 1 + map (xNoise, 0, 1, -1, 1))/4.0;
        vy = ((3*vy) + map (yNoise, 0, 1, -1, 1))/4.0;
        px += vx;
        py += vy;
        pcnt++;
     }
}